onsdag 12. oktober 2011

Ermlinning til ofoten bunad.

Innimellom hardangerstakker, broderier og forkle fra ål får jeg også tid til litt hekling. Jeg har heklet en ermlinning som hører til skjorta til Ofotbunaden. Jeg har heklet med heklenål 0.75 noe som i mine øyne er bittebitte smått.
Selv om jeg har røtter fra Ofoten,kommer jeg nok ikke til å sy meg denne bunaden med det første. Men ermlinningen hadde kanskje vært moro å laget om til et armbånd en eller annen gang.

Under ser du bilde av ofotbunaden. Bildet er linket fra bloggen Min Vri. Synes dette er et av de fineste bildene jeg har sett av bunaden. Her ser du også de to liv-variantene.
Ofotbunaden er en fri komposisjon uten rot i lokal draktskikk. Det er broderimotivene og inspirasjon fra enkelte klesplagg som knytter bunaden til stedet. Bunaden er utarbeidet av Petra Øyen Moen og kom i produksjon i 1989. Linningen som jeg heklet tegnet hun mønsteret til allerede i 1942 etter en skjorte som ble funnet i Ballangen.

Om noen vil lese mer om bunaden er Norsk bunadleksikon fin lesning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar