lørdag 3. mars 2012

Tinntrådsarmbånd - trinn for trinn, del 1.

Da er jeg i gang med et nytt tinntrådsarmbånd, og denne gangen kan du følge med i prosessen.
Det første jeg begynner med er å flette ei reim av tinntråd. Denne gangen fletter jeg med fire doble tråder.
Jeg har brukt 4 lengder med 50 cm tinntråd. Lengden bestemmer du selv alt etter størrelse og hvor løst eller fast du fletter. Hver lengde bretter jeg i to på midten, slik at jeg får fire doble lengder à 25 cm.
Det første jeg gjør er å binde de fire lengdene sammen på midten, ved hjelp av en sterk sytråd. Trådens funksjon er å holde lengdene sammen, men kan også brukes for å feste arbeidet til et motstykke som holder igjen og stabiliserer fletta mens du arbeider.
 
Hovedregelen når du fletter er at du bestandig fletter med den ytterste tråden, annehver gang fra høyre og venstre. 
Startposisjonen er at du har to sett tråder i hver hånd (bilde til venstre). Ta så tråden ytterst til høyre og før den under tråden innenfor. Du har nå tre tråder i venstre og og en i høyre (bilde til høyre). Deretter tar du tråden ytterst til høyre, fører den over tråden innenfor, slik at du kommer tilbake til startposisjonen. Slik fortsetter du, fra høyre skal tråden under neste, og fra venstre skal tråden over neste tråd. Flett videre til du ikke har mere tråd igjen. 
Til slutt må trådene festes. Avslutt i startposisjonen, med to sett tråder i hver hånd. Tvinn disse trådene sammen (bildet til venstre). 
Deretter drar du ut litt av hver tinntråd, slik at tråden snurres av kjernetråden, disse trådene tvinner du så sammen med hverandre, slik at du bare har en ende (bildet i midten). Klipp av, ca 1,5 cm fra fletta og bøy den tvunne tinntråden bak, under arbeidet (bildet til høyre). 
Fletta er nå helt ferdig og det er klart for neste trinn...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar